Nyheter.

2014-12-05 14:06
Mattelärare Johanna Ståhl tycker att förslaget om föräldralyft är ”en fin tanke” men kanske lite onödig. ”Jag har redan mycket kontakt med föräldrar som har barn med extra behov.”  BILD: THOMAS JOKINIEMI
Mattelärare Johanna Ståhl tycker att förslaget om föräldralyft är ”en fin tanke” men kanske lite onödig. ”Jag har redan mycket kontakt med föräldrar som har barn med extra behov.”

S-förslag: Inför föräldralyft

Den svenska skolan krisar, men tillsammans kan vi vända den negativa utvecklingen. Det menar riksdagsledamot Thomas Strand (S) som vill sätta föräldrarna i skolbänken igen.

Den socialdemokratiska riksdagsledamoten från Vaggeryd föreslår i en motion att ett särskilt föräldralyft införs genom att regeringen ”initierar en dialog med folkbildningens aktörer för att utröna förutsättningarna för lokala aktiviteter fokuserade på föräldrars viktiga roll i skolans arbete”. I ett pressmeddelande säger Strand att ”Man skulle kunna tänka sig att man i studiecirklar fick hjälp att lättare begripa matematiken så att man också kan bistå barnen bättre med läxläsningen”.

Thomas Strand förklarar vad han menar via telefon:
– Bakgrunden är att vi har en skola där vi ser resultaten falla och vi måste hjälpa våra barn och ungdomar att få en bra skola. Och där tror jag att våra föräldrar kan göra en insats. Men många föräldrar tycker att dagens skola är komplicerad, framförallt matematiken.
– Man skulle kunna gå studiecirklar några kvällar i veckan, säger Strand.
Du vill sätta föräldrarna i skolbänken igen, hur populärt tror du att det skulle vara?
– Uttrycket skolbänken värjer jag mig emot. Det handlar mer om folkbildning, där man träffas 4-5 gånger. Man sitter ned med läraren och pratar om skolan, mer en dialog och ett samtal.
Är det inte bättre att satsa mer på skolan, exempelvis mer läxhjälp?
– Det här är inte den enda lösningen, man måste göra många saker för att lyfta skolan. Som mindre klasser i lågstadiet, fler lärare och speciallärare. Mer stöd till lärarna, fortbildning och avlastning, säger Strand.
– Det här är inte lösningen med stort L, utan en del av lösningen. Är det något vi behöver i dag, så är det det breda engagemanget.
Vilka skolämnen skulle vara viktigast att ta upp i studiecirkeln?
– Det går inte säga. Själva poängen med studiecirkel är att man tillsammans kommer överens om vad man ska prata om. Det kan vara matte, det kan vara andra ämnen.
– Det här är inget som man kan tvinga fram, utan det är mer en möjlighet. Det förekommer redan i dag, det finns studieförbund som har föräldrautbildning. Det är ett sätt att hjälpa föräldrar med barnens läxor.

Skeptisk mattelärare

Johanna Ståhl är lärare i matematik och NO på Junedalsskolan. Hon är skeptisk till förslaget och menar att det redan finns ett stöd i skolan:
– Vi har resurstid inlagt, då elever kan ta igen det de missat. Det finns en ämneslärare på plats, som kan hjälpa eleverna. Sen finns det också läxhjälpen.
– Men jag förstår att det kan vara svårt för föräldrar att hjälpa barnen, framförallt när det gäller matte och NO, säger Johanna.

SmF gav sig ut på stan för att fråga några föräldrar om vad de tycker om ett föräldralyft. Jönköpingsbon Camilla Wennerhag, som har två vuxna barn, tror inte att förslaget skulle fungera i verkligheten. Främst på grund av föräldrarnas tidsbrist.
– Hur ska föräldrarna hinna eller orka? Det ska tränas, det ska hämtas och lämnas. Jag tror inte på idén.

Anders Ehrenström, 39 år, har tidigare arbetat som mattelärare på högstadiet. Han tycker att det är ett bra förslag men han är tveksam till att det gör någon verklig skillnad:
– Tyvärr är det nog fel målgrupp som skulle komma på ett föräldralyft. De föräldrar som har barn med störst behov skulle nog ändå inte gå dit. Istället skulle man nog främst nå föräldrar som redan är aktiva.