För 70 år sedan drog världskriget fram över Europa. Samtidigt plundrade nazisterna kontinenten på värdefull konst och antikviteter. Fortfarande är tusentals konstverk försvunna.
– Kultur var centralt i den nazistiska ideologin.
Det sade författaren och journalisten Anders Rydell, som växte upp i Jönköping, när han höll en föreläsning om nazisternas konstplundring, på högskolan i Jönköping. I sin nya bok Plundrarna – hur nazisterna stal Europas konstskatter berättar Rydell om nazisternas närmast fanatiska besatthet av konst, men också om dagens juridiska och moraliska kamp om den plundrade konsten.
Det uppskattas att 100 000–200 000 konstverk fortfarande är försvunna, enligt Rydell. Många finns troligen i Ryssland och i de forna öststaterna. Motviljan att återlämna vad som betraktas som krigsbyte är stor i Ryssland, som drabbades särskilt hårt av nazisternas framfart. Antisemitism är en annan anledning.
– Exempelvis Ungern vägrar fortfarande att återlämna konst, av antisemitiska skäl, sade Rydell.
Specialtrupp med konstinriktning
Mycket konst stals från judar, som deporterades och mördades i dödslägren. På direkt order från Hitler sändes specialtränade trupper ut över Europa, på jakt efter konst och antikviteter. De främsta verken skulle visas på det planerade Führermuseet i Linz, som Hitler betraktade som sin hemstad. Den konst som Hitler ratade gick vidare för bedömning hos andremannen i tredje riket, Hermann Göring, som byggde upp en stor privat konstsamling i sitt residens Carinhall med hjälp av stulen konst. I krigets slutskede påträffades Görings samling i ett övergivet tåg.
Även de allierade organiserade en specialtrupp med konstinriktning, men till skillnad från nazisterna var uppdraget att rädda så mycket som möjligt av Europas kulturarv undan krigets härjningar. I en saltgruva i Österrike påträffades enorma mängder konst. Gruvan var idealisk som tjuvgömma på grund av den låga fuktigheten. Nästa år kommer för övrigt en Hollywoodfilm om specialtruppen.
Avskydde modern konst
Konsten och kulturen, av naturliga skäl främst tysk sådan, var central inom nazismen. Viktigt dels för att förfina intrycket av nazisterna men också för att visa den ”överlägsna tyska kulturen”. Och det skulle vara klassisk konst. Moderna obegripligheter, som Picasso, skydde nazisterna som pesten.
– Nazisterna vill ha de klassiska mästarna från renässansen, sade Rydell.
Föreläsningen ingick i den serie offentliga föreläsningar som hålls på högskolan varannan torsdag.